به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی و امور بینالملل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، علی نورزاد به همراه محمد رحمتی رییس هیات مدیره شرکت ساخت از راهآهن قزوین- رشت بازدید کرد.
وی عنوان کرد: راهآهن قزوین- رشت یکی از مهمترین خطوط ریلی در دست احداث کشور است و در حال حاضر ۹۳ درصد در بخش زیرسازی و ۱۹ درصد در بخش روسازی پیشرفت فیزیکی دارد و عملیات ریلگذاری بخشهایی از مسیرصورت نیز گرفته است.
نورزاد در خصوص تکمیل عملیات زیرسازی بیان داشت: ۶۰ کیلومتر این مسیر از سمت قزوین و ۱۱ کیلومتر از طرف رشت ریلگذاری شده است و ۶۲ کیلومتر دیگر از سمت رشت نیز آماده ریل گذاری است و تاکنون ۱۱ هزار و ۵۶۰ میلیارد ریال برای آن هزینه شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی عملیات راهسازی در مناطق شمالی کشور را به لحاظ شرایط ویژه جغرافیایی دارای پیچیدگیهای خاصی دانست و اظهار داشت: تلاش برای حفظ بافت اکولوژیک منطقه و کمترین آسیب زیست محیطی از یک سو و گستردگی مناطق مسکونی و کشاورزی از سوی دیگر سبب می شود تا عملیات راهسازی در این مناطق با مسائل و موانع گوناگونی مواجه شود.
نورزاد در خصوص مزایای بهرهبرداری از این خطآهن اظهار داشت: این خط ریلی موجب ارتباط ریلی استان گیلان و بندر انزلی با شبکه راهآهن سراسری و نیز خلیج فارس با برقراری ارتباط ریلی بین تهران- قزوین- رشت- بندر انزلی و ادامه آن تا آستارای ایران و آستارای جمهوری آذربایجان و دیگر کشورهای منطقه قفقاز میشود.
وی تکمیل کریدور ترانزیتی شمال- جنوب را از دیگر مزایای بهرهبرداری این طرح برشمرد و افزود: خط آهن قزوین- رشت موجب ارتباط روسیه و کشورهای آسیای میانه و قفقاز و کشورهای اروپایی با خلیج فارس و شبه قاره هند میشود که تسهیل در مبادلات تجاری و بازرگانی با کشورهای حاشیه دریای خزر، بنادر باطومی و پوتی در دریای سیاه را به همراه دارد.
نظر شما